Fler grönsaksalternativ gör att barn äter mer grönt

Fler grönsaksalternativ gör att barn äter mer grönt

Barns grönsakskonsumtion ligger långt under vad som rekommenderas. Att stimulera intaget av grönsaker är en utmaning för såväl föräldrar som barnomsorg och vårdgivare. Färsk forskning visar att barn som får välja mellan ett par olika grönsaksalternativ äter mer grönsaker än de som saknar olika alternativ. Dessutom ökar grönsaksintaget med stigande ålder.

De flesta grönsaker är rika på näringsämnen och fibrer. För barn upp till fyra år är rekommendationen att grönsaker och frukt skall ätas dagligen, helst till varje måltid. Barn mellan fyra och 10 år rekommenderas 400 g frukt och grönt om dagen. Det motsvarar ungefär två frukter och två knytnävsstora portioner grönsaker. Minst hälften av dessa grönsaker bör vara mer substantiella så som broccoli, morötter, blomkål och vitkål. Gurka, isbergssallad och rädisor innehåller mest vatten. För barn över 10 år gäller samma rekommendation som för vuxna, det vill säga ett halvt kilo frukt och grönt dagligen.

Enligt Riksmaten Barn 2003, en rikstäckande undersökning av barns (4, 8 och 11 år) matvanor äter barn i Sverige bara hälften så mycket frukt och grönt som rekommenderas.

En studie från Nederländerna, publicerad i marsnumret av tidskriften Appetite, tittar på hur utbud av grönsaker påverkar barnen benägenhet att äta grönt. Syftet var att studera om man genom att erbjuda alternativ kan öka grönsakskonsumtionen bland barn. 70 barn, med en medelålder på 3,7 år, studerades i sin hemmiljö i samband med middagen vid totalt 12 tillfällen. Hälften av barnen fick välja på två olika grönsaksalternativ medan andra hälften bara hade ett alternativ. Det visade sig, inte helt oväntat, att grönsakskonsumtionen var högre bland de barn som hade alternativ än de som inte hade det. Ganska självklart kan tyckas men oftast är det väl dessvärre vuxna som avgör vad barnen skall äta när de istället borde få mer inflytande för att väcka aptit och matglädje. Man fann också att grönsaksintaget ökade med stigande ålder.

De tips som fungerar bra hemma hos oss, förutom att ge barn inflytande över maten som serveras, är;

 

  • Dela upp grönsakerna var för sig så de kan välja det de gillar, annars kan en sallad lätt exkluderas för att det finns EN ingrediens som inte uppskattas.
  • Olika färger, trevligt för ögat och oftast bra näringsmässigt.
  • Grönsaker (ofta passerade/mixade) i såser.
  • Om barnen är hungriga innan maten är klar är morotsstavar, blomkålsträd eller några oliver den självklara hungerdämparen.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!