Fler kostmyter – nu med jultema

Fler kostmyter – nu med jultema

I somras skrev jag ett blogginlägg om myter och sanningar kring järn (se gamla inlägg 22 juli). Där avfärdade jag bland annat att det skulle vara bra att dricka juice till blodpuddingen.

KATEGORI: Barn , Alla , Kvinna

Lagom till jul så kan man nu läsa i British Medical Journal (BMJ) om en rad medicinska myter med julanknytning, flera av dem handlar om kost. Bland annat så menar författarna att det saknas vetenskapligt stöd för att barn skulle bli hyperaktiva av godis eller att man blir fet av att äta sent på kvällen.

Att det skulle finnas några effektiva kurer mot baksmälla, annat än att undvika alkohol, avfärdas också. Myten om att äta sent på kvällen skrev jag själv en artikel om i Fitness Magazine för ett antal år sedan (i en artikelserie om kostmyter). Det finns studier som visar att de som äter sent på kvällen väger mer än de som låter bli. Författarna till artikeln i BMJ menar att kvällsätare äter mer, inte bara på kvällen utan under hela dagen.

Jag tog upp ytterligare en aspekt i min artikel, nämligen att kvällsätande ofta är associerat med småätande (godisskål framför TV:n, glasen med vin på fredagspuben, nattmackan när man inte kan somna) av andra orsaker än hunger och som adderas till de ordinarie måltiderna. Skippar man detta, oavsett när på dygnet det sker, är det lättare att hålla vikten.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!