Folsyra minskar risken för stroke

Folsyra minskar risken för stroke

Folsyra (även kallat folat) är ett B-vitamin som återfinns i gröna bladgrönsaker, broccoli, baljväxter, kål och bär. Tillskott av detta vitamin rekommenderas för alla som kan tänkas bli gravida (från en månad innan graviditetsstart till tolv veckor in i graviditeten) för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret. En nyligen publicerad forskningsstudie visar nu att folsyratillskott även kan minska risken för stroke hos personer med högt blodtryck.

Jag noterar ofta att folsyra är ett av det vitamin som man frekvent får alldeles för lite av i Sverige och Skandinavien. Folsyra krävs bland annat för celldelning och blodbildning. Vid befruktningen och första fostertiden så går celldelningen mycket snabbt. Anlag för ryggmärg, hjärna och nerver bildas vilket gör att folsyrabehovet ökar. Riskerna med för lite folsyra tiden innan man blir gravid och första trimestern på graviditeten är missbildningar i form av ryggmärgsbråck och gomspalt (harmynthet) samt tidig abortering av fostret.

Nya rön publicerade i tidskriften JAMA (http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2205876) visar att folsyratillskott även skyddar mot risken för stroke hos individer med högt blodtryck. Högst skyddande effekt hade vitaminet på grupper som hade en låg folsyrahalt i blodet. Författarna spekulerar att den skyddande effekten sannolikt gäller även de som inte har högt blodtryck. Det handlade om ett tillskott på 0,8 mg folsyra om dagen, vilket motsvarar exempelvis 460 g broccoli.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!