Frukttoppen

Frukttoppen

KATEGORI: Mat

Frukt är generellt rikt på kolhydrater, fiber, vatten, vitaminer, mineraler och antioxidanter. De passar bra som vardagsefterrätt, för att söta morgongröten eller yoghurten. Tillsammans med nötter, yoghurt eller keso blir frukt ett bra, enkelt och snabbt mellanmål. 2-3 frukter om dagen är lämpligt för att uppfylla rekommendationen, för vuxna och barn över 10 år, om totalt 500g frukt och grönsaker om dagen.

Konsumentstatistik visar att banan, äpple och apelsin, i nämnd ordning, är våra vanligaste frukter. De skiljer sig en hel del åt beträffande energi- och näringsinnehåll. Bananen innehåller ungefär dubbelt så mycket kolhydrat och energi som äpple och apelsin. När det kommer till C-vitamin är apelsinen överlägsen, 4-5 gånger mer C-vitamin än banan och äpple. Fiberinnehållet är likvärdigt i de tre frukterna.
Näringsvärde per 100g (en frukt)

 

BananÄppleApelsin
Energi (kcal)1015652
Kolhydrat (g)2212,410,8
Fiber (g)1,71,81,9
C-vitamin (mg)91253
Kalium (mg)395115158
Kalcium (mg)6446
Antioxidanter (ORAC-värde)210218750

 

 


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!