Ge bort näringsrika påskägg i år

Ge bort näringsrika påskägg i år

Ägget är en riktig 'näringsbomb'. Med bara ett enda ägg får du till exempel i dig 7 gram fullvärdigt protein. Samtidigt uppfyller du väsentliga delar av dagsrekommendationen för ett flertal vitaminer och mineraler; D-vitamin 11 %, A-vitamin 18 %, E-vitamin 13 %, Riboflavin 20 %, Niacin 13 %, B12 41 %, Fosfor 18 %, Järn 7 % och Selen 36 %.

Under påskveckan beräknas äggkonsumtionen i Sverige fördubblas jämfört med andra veckor på året. Enligt fjolårets konsumtionsstatistik från jordbruksverket konsumerar vi nu 222 ägg per person och år. Det är en ökning med 13 % på sex år. Enligt branschorganisationen Svenska Ägg är nu 12 % av konsumtionen ekologiska ägg, en ökning med ca 20 % under det gångna året.

På bilden en mycket uppskattad present jag fick av middagsgäster i lördags. Presentpaketerade ägg från gästernas egna hönor! Vilket underbart alternativ till tulpanbukett eller vinflaska! Äggen är därmed omärkta. Annars kan du utläsa del information från märkningen på äggen.

 

Första siffran anger hur ägget producerats; 0 = ekologisk produktion, 1 = frigående utomhus, 2 = frigående inomhus och 3 = inredda burar. Därefter följer SE, under förutsättning att ägget producerats i Sverige och efterföljande siffror är en kod till gården/producenten.

Eftersom det är våffeldagen idag så kommer äggen att användas i smeten till middagens efterrätt. Tips; min mormor brukade byta ut delar av mjölken mot vichyvatten för att våfflorna skulle bli extra frasiga.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!