Glass med pumpafröolja - en oväntat lyckad kombination!

Glass med pumpafröolja - en oväntat lyckad kombination!

Höstdesserten som har allt. Den går snabbt, den smakar utsökt och den överraskar. Dessutom innehåller den (i motsats till de flesta traditionella desserter) en hel del nyttigheter.

Höst är pumpasäsong. Pumpafröoljan eller pumpakärnoljan har en unik, nötaktig smak och passar utmärkt kall som salladsdressing eller smakgivare i kalla rätter. Den gröna oljan har ett högt innehåll av fleromättade fetter och bör inte hettas upp. Vidare är den rik på zink, magnesium, folsyra och E-vitamin.

Här har jag helt enkelt ringlat den över vaniljglassen. Oväntat, utsökt, snabbt och ett klart näringsrikare alternativ än den klassiska chokladsåsen.

Grädd-vaniljglass, se recept i tidigare blogginlägg: /blogg/aekta-graeddglass/, ringla över pumpafröolja (dekorera eventuellt med lite pumpafrön). Klart! Njut!

Trevlig helg!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!