Glöm inte dryck till vinterns aktiviteter

Glöm inte dryck till vinterns aktiviteter

Bloggen har under 2009 fått 10 000 unika läsare i månaden! Jag hoppas ni skall hitta minst lika läsvärda inlägg här under 2010. Det nya året erbjuder ett fantastiskt vinterväder som är lämpligt för alla möjliga uteaktiviteter. Gott Nytt År!

KATEGORI: Alla , Prestation , Hälsa

När temperaturen ligger en bra bit under nollan är det lätt att glömma bort att dricka. En hög ansträngningsgrad leder till ökad energiomsättning och därmed förhöjd kroppstemperatur samt betydande svettförluster även om omgivningstemperaturen är låg. Vid intensiv vätskeförlust kan man förlora en liter per timme även vid minusgrader. Med valfri tillgång på vätska har studier visat att idrottare dricker ungefär hälften, maximalt två tredjedelar, av den vätska de förlorar. Normalt litar vi på törsten. Törst är ett svar på en hög saltkoncentration i kroppen och inte på en låg vätskenivå.

En vätskeförlust som överstiger två procent av kroppsvikten (motsvarande 1,1-1,5 liter för individer som väger 55-75 kilo) inverkar negativt på kondition såväl som mental prestationsförmåga. Genom att dricka förebyggande (fem till sju milliliter vätska per kilo kroppsvikt räcker) fyra timmar innan aktivitet har man tillräckligt med tid för att fylla vätskedepåerna och för utsöndring av eventuellt överskott via njurarna.

Under aktivitet rekommenderas ett upprepat intag av två deciliter var 15:e minut för att underlätta snabb magsäckstömning. Drycken skall innehålla maximalt åtta procent kolhydrater. Ett samtidigt saltintag, antingen genom mat eller via drycken, bidrar till att återställa saltbalansen och underlättar dessutom vätskeupptaget. Svettförlusterna av övriga salter, såsom magnesium, kalium och kalcium är försumbara och behöver inte kompenseras.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!