Hälsosam husman

Hälsosam husman

Vi behöver inte ta influenser från andra regioner för att äta hälsosamt. Medelhavskosten, som innehåller bra fettkvalitet samt mycket frukt och grönt har dokumenterat positiva effekter på bland annat hjärt- och kärlhälsa.

KATEGORI: Barn , Alla , Övrigt , Kvinna

Nu menar Uppsalaforskare att en traditionell svensk eller nordisk kost kan ge motsvarande positiva hälsoeffekter.I studien ingick 88 personer med övervikt och höga blodfetter. Under sex veckor hälften av personerna äta nordisk mat som kom i matlådor från en restaurangskola i Bollnäs. Övriga fick äta som vanligt. Efter de sex veckorna hade vikten minskat med i genomsnitt tre kilo samtidigt som blodfetter och insulinkänslighet förbättrats.

Det framgick inte hur det gått för kontrollgruppen. Studien finns ännu inte att läsa i medicinska databaser så det är svårt att värdera fynden.Fram tills dess kan vi nöja oss med att konstatera att det finns åtskilliga exempel på typiska bra svenska råvaror så som blåbär, lingon, äpplen, sill, makrill, viltkött, bönor, rotfrukter, kål, korn och havre.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!