Hon sågar sin egen tallriksmodell

Hon sågar sin egen tallriksmodell

Kvinnan bakom tallriksmodellen anser nu att modellen måste anpassas till vår stillasittande livsstil och menar att en potatis skall plockas bort.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat

Jag tycker det är positivt att man kan ändra sig om kunskapsläget förändras och/eller om livsstilen motiverar nya råd och direktiv. Tallriksmodellen har hunnit bli 37 år och Britt-Marie Dahlin, nutritionist och upphovskvinna till modellen, menar nu att tre potatisar är alldeles för mycket och vi bör plocka bort en potatis.

Detta är ytterligare ett exempel på att sila mygg och svälja kamel. Jag har svårt att tro att befolkningen är mer överviktig på grund av för hög potatiskonsumtion (undantag i form av chips och pommes). Potatis har ett relativt högt näringsinnehåll i relation till sitt energiinnehåll.  Det är osannolikt att man får i sig mycket energi från kokt potatis. Bättre att fokusera på tomma kalorier och svenskarnas låga energiförbrukning om man vill få effekt på folkhälsan är min bedömning.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!