Jordgubbar är näringsrika men inte järnrika

Jordgubbar är näringsrika men inte järnrika

Med ett par veckor kvar som gravid var jag glad att konstatera att Hb-värdet fortfarande är helt ok. Barnmorskan gav beröm. Är det alla jordgubbarna undrade hon. Jag log och valde att inte kommentera den vanliga villfarelsen att jordgubbar skulle vara järnrika.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat , Graviditet och amning

Visst är jordgubbarna (0,3 mg järn per 100g) mer järnrika än exempelvis ett äpple (0,1 mg järn per 100g), men de är ju inte i närheten av nötkött (2,2 mg järn per 100 g) eller rågbröd (2,4 mg per 100g). C-vitaminet i jordgubbarna förmår ju förvisso stimulera upptaget av det vegetabiliska järnet i bären, men vegetabiliskt järn är generellt mycket svårare att ta upp än den typ av järn man hittar i kött.Jordgubbarna är däremot rika på antioxidanter.

Den totala halten av antioxidanter är 5-10 gånger högre än i ett äpple. Dessutom är jordgubbarna rika på folsyra. 100 gram jordgubbar ger en tredjedel av dagsbehovet av detta B-vitamin.Ta chansen att frysa in bär nu när det är gott om dem. Perfekt att ta fram för en smoothie i höst! Välj att frysa in i plast (inte aluminium eftersom syran i bären kan lösa upp aluminiumet). Dessutom bör du se till att frysen är ordentligt kall (gärna -20 grader), för snabb infrysning som motverkar iskristaller som kan spränga sönder bären.

Läs mer om hur du tar hand om bären på Livsmedelsverkets hemsida. När det gäller olika användningsområden och tips på hur du får bäst resultat med dina bär så är det bra att titta på Bärfrämjandet. Vet du till exempel att du bör välja omogna bär för gelé men övermogna bär till saft.Idag lägger jag jordgubbar på tårtan till min älskade som fyller år!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!