Jordgubbar – goda och nyttiga

Jordgubbar – goda och nyttiga

Äntligen är jordgubbs-säsongen här! Vi äter cirka 3-4 liter svenska jordgubbar per person och år. Inte nog med att de är vansinnigt goda, de är dessutom rika på vitaminer och mineraler.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat

Jordgubbar är rika på bland annat C-vitamin och folsyra. Med en portion jordgubbar (125 gram) får vi i oss hela dagsbehovet av C-vitamin med råge och en fjärdedel av folsyrabehovet. Ju rödare bär desto mer C-vitamin!

Dessutom innehåller jordgubbarna en hel del fibrer, mangan, jod, kalium, K-vitamin, B2-vitamin, B5-vitamin, B6-vitamin, magnesium och koppar.Läs om olika jordgubbssorter, var du kan finna närmaste bärodlare och ta del av somriga bärrecept på Svenska Jordgubbar.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!