Julens mat och aktivitet

Julens mat och aktivitet

Julmaten i sig är ofta bra mat med rikligt med näring. Fet fisk, bra proteinkällor, näringsrika nötter, mycket citrus… För många håller dock julen i sig hela december med upprepade julbord och glöggtillställningar. Då är det snarare mängderna mat, att de festliga dagarna är så många och att maten ibland sköljs ned med lite väl mycket alkohol och sötade drycker som är problemet.

Ät gärna:

  • Sill
  • Lax
  • Lutfisk
  • Skinka
  • Kokt kött
  • Nötter
  • Mandel
  • Clementiner
  • Fikon
  • Brysselkål

Begränsa:

  • Patéer och pastejer
  • Korv
  • Janssons
  • Rödbetssallad
  • Ris á la Malta
  • Öl
  • Glögg
  • Pepparkakor
  • Choklad
  • Knäck

Julen är återhämtning med långa stunder till bords, kurande framför brasan och kanske långa sovmorgnar. Men ledighet öppnar också upp för daglig motion och därmed kan vi förebygga de negativa konsekvenserna av ett högt energiintag och en, i övrigt, passiv livsstil.

Jag önskar en riktigt god och näringsrik jul med bra balans mellan återhämtning, gemenskap och rörelse!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!