Köttfri måndag - minska på köttet gradvis

Köttfri måndag - minska på köttet gradvis

Dagens köttkonsumtion är ohållbar! Vi behöver hitta andra goda, enkla och näringsrika alternativ till kött i vardagsmatlagningen. Det handlar inte om att vi alla behöver bli vegetarianer, men med några enkla knep kan man ställa om till mindre kött och ett större ansvar för miljön och jordens resurser. Som en bonus upptäcker man nya fantastiska maträtter!

Kravet på vardagsmaten är att den skall vara snabblagad, enkel, god och naturligtvis näringsrik och mättande. Att byta ut pannbiffen mot kikärtsbiffar över en natt är kanske ett väl stort steg att ta. Här ger jag ett par tips på hur man successivt minskar på köttet och istället väljer andra bra protein och näringskällor. Minst lika gott är det också!

I de vegetabiliska proteinkällorna är ofta en aminosyra begränsande för att proteinet skall kunna utnyttjas fullt ut. Proteinet är inte fullvärdigt. Genom att kombinera olika vegetabiliska proteinkällor kan man få fullvärdigt protein i måltiden. I exemplen här finns bönor/linser och mandel som tips på vegetabiliska proteinkällor. Man kan även använda animaliskt och vegetabiliskt protein i kombination. Då ökar utbytet av protein även från de vegetabiliska källorna. Här finns lite kyckling, ost och yoghurt (alla fullvärdiga) i rätterna vilket, med råge, ger de proteinmängder som behövs i en lunch eller middag!

Den traditionella tacosen har här varierats med kyckling och svarta bönor istället för köttfärs. Som sås en yoghurt med chevré. Dessutom en löksallad (purjo- och rödlök) och en sallad med paprika och persilja.

Den klassiska morotssoppan med ingefära är förstärkt med mixade röda linser och toppas med fetaost och mandelspån.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!