Kokosfett fullt av goda egenskaper

Kokosfett fullt av goda egenskaper

En trogen läsare skrev en kommentar i bloggen där han bad mig skriva om kallpressad kokosolja. Kokosfettet står för det huvudsakliga fettintaget i stora delar av världen medan det används mer sparsamt här i västvärlden.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat , Hälsa

På grund av sina goda egenskaper börjar vi dock få upp ögonen för fettet som tidigare använts exklusivt för ischoklad.Kokos består till 92% av mättade fettsyror vilket ger fettet fast konsistens i rumstemperatur. Till skillnad från det mesta fettet som vi intar i vår kost, som i huvudsak består av långa fettsyror, så innehåller kokosoljan 60-70% medellånga fettsyror (MCT-fetter).

Längden på fettsyran påverkar fettets egenskaper och effekter.MCT-fetter är lättare för kroppen att ta upp än de längre fettsyrorna och omsätts fortare. Vissa studier menar också att MCT-fetter minskar fettinlagring jämfört med om man äter samma mängd fett från längre fettsyror.

Den höga andelen mättat fett gör att kokosfettet är mindre känsligt för upphettning och härskning. Kokosfettet tål tillagning vid höga temperaturer och håller sig i ett par år. När det gäller kall- eller varmpressad så har kallpressade oljor generellt sämre hållbarhet än de varmpressade och lämpar sig bäst kallt, som i exempelvis dressing.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!