Kostvanorna i årets julkalender under lupp

Kostvanorna i årets julkalender under lupp

KATEGORI: Barn , Näring , Mat , Hälsa

Kött morgon, middag och kväll. Ingen har väl missat att årets julkalender i svt handlar om Barna Hedenhös. I julnumret av Läkartidningen gör mina före detta kollegor Ylva Trolle Lagerros och Jonas Ludvigsson en humoristisk neddykning i familjen Hedenhös kostmönster, som de menar riskerar att påverka en hel generation unga svenskar. Familjen Hedenhös äter enorma mängder kött, men mycket sällan grönsaker, frukt eller fullkornsprodukter. Författarna framhåller riskerna med ett högt järnintag och beskriver också att ingen i Hedenhösfamiljen någonsin tycks uträtta sina behov, vilket skulle kunna förklaras av förstoppning då kostfiber lyser med sin frånvaro.

Paleolitisk kost, eller stenålderskost, framhålls tvärtom ofta som en hälsosam kosthållning. Det man oftast åsyftar är en kost baserad på viltkött, fisk, rotfrukter, nötter, frukt och bär. Spannmåls- och mjölkprodukter ingår inte, inte heller raffinerat socker, alkohol eller salt, med motivet att dessa livsmedel är nya företeelser i vår kost som vi (människor) inte är byggda för att äta.

Även om vår livsstil och kosthållning förändrats markant under de senaste hundratusen åren så har vi, biologiskt sett, sannolikt inte förändrats sedan stenåldern. Däremot funderar jag över varför man väljer Stenåldern som utgångspunkt för ”mat vi skulle vara byggda för” (livet började på väl inte på Stenåldern?) och Stenåldern VAR då? Det förefaller osannolikt att man på stenåldern åt lika i olika delar av världen. Vi människor har en unik anpassningsförmåga och förutsättning att leva på alla kontinenter just på grund av att vi kan förlita oss på de energi- och näringskällor som vi geografiskt och historiskt haft att tillgå. Spannmål och mjölkprodukter har varit en förutsättning för liv på våra breddgrader och är fortfarande viktiga näringskällor i den Svenska kosten.

När det gäller vissa delar av det som idag benämner som stenålderskost (trots mina invändningar mot definitionen) tycker jag det vore bra om våra barn lät sig influeras av Sten och Flisa. Mindre halvfabrikat, socker och salt, till förmån för fisk, fågel, ägg, grönsaker, frukt, nötter och rotfrukter vore positiva förändringar för de flesta. Om de dessutom eftersträvar Barna Hedenhös och jägarsamhällets aktivitetsnivå så har årets julkalender tvärtom goda förutsättningar att påverka den svenska folkhälsan väldigt positivt.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!