Krämig blomkålssås

Krämig blomkålssås

Jag tycker om att ha grönsaker i maten utöver som sallad vid sidan om. Hos oss är krämiga grönsakssåser ett uppskattat inslag.

Blomkålssåsen (som till skillnad från kokt blomkål uppskattas även av barnen) passar både till lax, färsbiffar och kyckling. På detta sätt blir det mer grönsaker och dessutom mindre av andra såsingredienser så som grädde, crème fraiche och steksky. Det innebär två näringsförbättrande justeringar för de flesta. Extremt lätt att göra!

½ blomkålshuvud
2,5 dl mjölk
½-1 krm riven muskotnöt
salt
peppar

Bryt blomkålen i små buketter och lägg i en tjockbottnad kastrull. Häll på mjölk och kryddor (salt och peppar efter smak). Koka blomkålen mjuk (ca 10 min). Mixa med stavmixer tills såsen blir slät och krämig.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!