Kulturella och näringsmässiga skillnader i frukostvanor

Kulturella och näringsmässiga skillnader i frukostvanor

Jag har i upprepade perioder under hösten befunnit mig nere i Europa och haft gott om tid att begrunda skillnaden mellan den kontinentala frukosten och min gröt- och äggfrukost hemma.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat

Står man sig verkligen på en frukost bestående av crossiant, smör, sylt, apelsinjuice och kaffe med grädde? Jag kunde inte låta bli att göra en jämförelse mellan de båda frukostarna med avseende på mättnad, energi- och näringsinnehåll.

Jag kan konstatera att jag inte ens känner mig mätt eller tillfreds när jag går från bordet efter de kontinentala frukosten. Det känns väldigt avlägset mina frukostvanor med havregrynsgröt med bär, frön och nötter, det kokta ägget och knäckemackan med keso och paprika. 

Energimässigt var innehållet nästan identiskt trots att min mättnad varierar betydligt mellan de olika varianterna. Min ordinarie frukost ger mig drygt tre gånger så mycket protein medan den kontinentala frukosten innebär mycket mer kolhydrat. Då protein mättar mer än fett och kolhydrat är det inte så konstigt att den ena frukosten håller mig mätt och belåten i timmar medan den andra inte ens mättar för stunden. Fettinnehållet är likvärdigt i de två frukostvarianterna även om den kontinentala frukosten innebär tre gånger så mycket mättat fett.

Den kontinentala frukosten når inte upp till rekommenderade nivåer av D-vitamin, riboflavin, B12, kalcium, fosfor, järn, magnesium, kalium, zink eller selen. Gröt- och äggfrukosten når upp till alla rekommendationer med råge med undantag på D-vitamin som bara ger 80% av vad som rekommenderas. 

Jag finner alltså få (eller inga) argument som talar för den kontinentala frukosten annat än att man skall ”ta seden dit man kommer”. Det gör jag en dag för att sedan se till att ”ta med mig seden dit jag går”!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!