Kvinnohjärtan är känsligare för snabba kolhydrater

Kvinnohjärtan är känsligare för snabba kolhydrater

En stor italiensk studie visar att kvinnor som äter mycket snabba kolhydrater har en dubblerad risk för hjärtinfarkt.

KATEGORI: Alla , Mat , Hälsa , Kvinna

Hos män ser man inte detta samband. Enligt studien publicerad i tidskriften Archives of Internal Medicine så löper kvinnor som äter stora mängder snabba kolhydrater (socker, vitt bröd, polerat ris etc med högt GI) mer än dubbelt så stor risk att få hjärtinfarkt än kvinnor som företrädelsevis valde långsamma kolhydrater (fullkorn, frukt och grönsaker).

Snabba kolhydrater föreföll inte lika skadligt för män. Författarna spekulerar i att det är de hormonella skillnaderna som förklarar skillnaden mellan kvinnor och män.Upptäckten blir särskilt intressant mot bakgrund av att tidigare studier visat att kvinnor har en större förkärlek för just kolhydrater medan män föredrar fett och protein. Kvinnor tenderar att överäta just desserter, kakor och godis medan män, med sin större muskelmassa, väljer blandningar av fett och protein i form av korv, pizza, kött och sås.

Vi kan alltså inte lita på att vi blir sugna på det vi behöver.Återigen ett argument för att det är dags att individ- och målgruppsanpassa kostråden. Jag tror inte på att hitta en universalmetod för att optimera hälsa, välbefinnande och prestation på individnivå.Flera medier rapporterar om studien; DN, Sveriges radioAftonbladet och Expressen.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!