Lagra sol inför vinterns mörker

Lagra sol inför vinterns mörker

Inte bara idrottare har D-vitaminbrist. En färsk studie från Karolinska Institutet visar att var femte svensk kvinna har D-vitaminbrist under vinterhalvåret.

KATEGORI: Alla , Äldre , Kvinna , Hälsa

Sommartid däremot så är det bara två procent. Att exponera handryggar och ansikte 10-15 minuter om dagen är tillräckligt för att få tillräckligt med D-vitamin under sommaren.

Sommarens soltimmar får också betydelse för kroppens D-vitaminstatus under vinterhalvåret. Även om man byggt upp vissa lager så krävs det dock att man får i sig D-vitamin via kosten. Läs studien från Karolinska här.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!