LUNCH PÅ 7 MINUTER

LUNCH PÅ 7 MINUTER

Det är säkert fler med mig som titt som tätt går upp i jobbet framför datorn och tiden bara försvinner och gör sig påmind först när magen kurrar (trots att man inte är klar!?). Idag var en sådan dag. Klockan var helt plötsligt ett och det fick bli en snabblunch på hemmakontoret. Det kan fortfarande bli gott – och näringsrikt. Efter en välbehövlig paus i sommarvädret och med förnyad energi kunde jag slutföra uppgiften.

Snabba lunchsalladen med marinerade kikärtor

En förpackning färdigkokta kikärtor
1 citron
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
Kruksallad
1 förpackning cocktailtomater
1 morot
Parmesanost

Marinera kikärtorna med rivet skal och pressad saft av citronen samt 2 pressade vitlöksklyftor. Salta och peppra (blir ännu godare imorgon när de dragit till sig, jag använde bara hälften till dagens sallad). Bryt sallad och halvera cocktailtomater. Repa en morot med skalaren till långa remsor. Blanda sallad, tomat, kikärtor och morot. Toppa med hyvlad parmesan. Servera med ett gott bröd och bönröran i förra blogginlägget.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!