Mango- och aprikosbollar med cashew och kokos

Mango- och aprikosbollar med cashew och kokos

Små, energirika, fullproppade med näring och oemotståndligt goda!

Packa extra energi i barnens väska till friluftsdagen, hala upp näringsrikt ”fika” ur handväskan när suget sätter in eller plocka fram som en välgörande favorit när du kommer in efter löprundan. Både nötterna och frukterna går att variera efter vad man har hemma.

Det går tre stycken på samma energimängd som i en hembakad kanelbulle. Tre bollar ger definitivt en större mättnad än en kanelbulle. Samtidigt ger de dubbelt så mycket protein och omättat fett. Tre gånger så mycket A-vitamin. Fem gånger så mycket E-vitamin. 6 gånger så mycket järn och fiber. Och smaken då. Bedöm själv. Enligt mina barn är de godare. Mycket godare ;-)

Recept på ca 15 stycken mango- och aprikosbollar

Cashewnötter, 100 g (drygt 1,5 dl) naturella (osaltade)
Torkad mango, 75 g
Torkade aprikoser, 75 g (ca 9 st)
En halv citron
Kokosolja, 2 tsk
Kokos, 1 dl (att rulla bollarna i)

Tillvägagångssätt

Du behöver en bra stavmixer!

Mixa nötterna till mjöl. Ställ åt sidan. Mixa frukterna med saften och rivet skal av en halv citron samt kokosolja. Blanda ned nötmjölet. Forma bollar av smeten och rulla i kokos. Ställ kallt.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!