Mat för resultat

Mat för resultat

v

KATEGORI: Alla , Prestation

Man måste ge sig ut i löparspåret för att kunna unna sig det där glaset med vin på fredagskvällen, bullen till kaffet eller desserten efter maten. Det handlar alltså om att träna för att äta.

Men för många av oss är träningen så mycket mer än en vikthållningsstrategi.  Vi tränar för att må bättre, för att bli starkare, smidigare, snabbare och piggare. För att orka mer helt enkelt. Dessutom är det roligt! Om motivationen tryter kan det vara bra att ha ett konkret mål med sin träning.

Ett motionslopp i slutet av sommaren kanske? Du hittar information om olika lopp och kan ta del av träningstips här. Om man vill få ut maximalt av sin träning så blir kosten en viktig aspekt. Man måste äta för att träna. Med det menar jag att måltiderna måste anpassas till träningen.

Det handlar både om uppladdning - för att orka genomföra passet med bra kvalitet, men kosten är också viktig för att främja återhämtningen – så att vi får ut maximalt av den träning vi bedrivit.Som aktiv så behöver du mer energi och därför har du ett större utrymme att stoppa i dig ”det lilla extra” utan att det syns på vågen. Men att äta handla ju inte bara om att få i sig energi. Som idrottare har du ett minst lika stort behov av näringsämnen, i form av vitaminer och mineraler, som individer som inte tränar.

För att du skall få maximal behållning av din träning och kunna prestera maximalt så se till att äta allsidigt, var noga med mellanmål och att fördela måltiderna jämnt över dagen.Läs om mina tips för hur du kan ladda rätt inför loppet och ta del av recept på Tasteline. Dessutom kan du läsa mina tips om vätska sportdrycker och energitillskott och få tips på hur du blandar din egen sportdryck i artikeln ”Vinnare under loppet”.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!