Med motion tolererar du julmaten

Med motion tolererar du julmaten

Julmaten i sig är ofta bra mat. Fet fisk, bra proteinkällor, näringsrika nötter, mycket citrus… Det är snarare mängderna mat, att de festliga dagarna är så många och att maten ibland sköljs ned med lite väl mycket alkohol och sötade drycker som är problemet. Dessutom görs detta i en i en tid när vi, på den tid vi inte sitter till bords, kurar ihop oss framför brasan eller tar långa sovmorgnar. Julen resulterar många gånger i energiöverskott.

KATEGORI: Prestation , Mat , Hälsa

Långvarigt energiöverskott är som bekant relaterat till viktuppgång, minskad insulinkänslighet och andra metabola problem. En färsk studie publicerad i The journal of physiology visar att med daglig motion kan vi förebygga de negativa konsekvenserna av ett högt energiintag och en, i övrigt, passiv livsstil.

I försöket studerades 26 normalviktiga män med regelbundna motionsvanor. Samtliga ordinerades en passiv livsstil och deras steg per dag begränsades från 10 000 till måttliga 4 000.

Hälften av männen fick, utöver sin i övrigt passiva livsstil, springa intensivt på löpband 45 min per dag (dessa steg kom alltså utöver de 4 000 som var grundnivån). Den andra gruppen män fick inte träna. Alla männen fick även sitt energiintag kraftigt uppjusterat. Den gruppen män som inte tränade fick sitt energiintag uppjusterat med 50%, de tränande männen fick sitt energiintag uppjusterat med hela 75% (de tillkommande 25% motsvarade energiförbrukningen vid träningen)! Nettoeffekten blev att samtliga män hade ett lika stort energiöverskott.

Försöket pågick i sju dagar. Efter redan en vecka så uppvisade männen i den passiva gruppen flera ofördelaktiga förändringar som minskad blodsocker-kontroll, mer fettceller och  försämrad metabol reglering. Dessa effekter uteblev hos den tränande gruppen – trots att deras energiintag var lika högt.

Detta tyder på att med daglig träning skulle kroppen kunna hantera julens alla godsaker. Åtminstone i det korta perspektivet.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!