Mer Selen och D-vitamin rekommenderas

Mer Selen och D-vitamin rekommenderas

De nya nordiska näringsrekommendationerna (femte upplagan i ordningen) presenteras idag på ett seminarium i Köpenhamn. Skillnaderna är att man i de nya rekommendationerna lägger mindre vikt vid kvantiteter av exempelvis fett och kolhydrat samtidigt som kvalitén belyses tydligare. En hög näringstäthet i maten betonas.

KATEGORI: Näring , Hälsa

När det gäller D-vitamin så höjs det dagliga rekommenderade intaget från 7.5 till 10 mikrogram per dag. D-vitamin är ett hett forskningsområde och allt fler studier tyder på att D-vitaminbrist kan vara en bidragande orsak till en rad sjukdomar. Selenrekommendationen har också höjts för att motverka sjukdom.

Frukt, grönt, fullkorn, fisk, vegetabiliska fetter och magra mejeriprodukter framhålls fortfarande som gynnsamt när det gäller att motverka risken för kostrelaterad ohälsa. Samtidigt bör vi fortfarande begränsa intaget av söta drycker, godis, bakverk, vitt mjöl, hårda fetter och charkuterier. 
Ta del av de nya rekommendationerna på Livsmedelsverkets hemsida.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!