Mikrovågs-värmd mat

Mikrovågs-värmd mat

Nedfrysning, upptining och uppvärmning av mat medför en del näringsförluster, men tvärtemot var många tror är mikrovågsugnen skonsam när de gäller att bevara näringsämnena i maten.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat

Den är till och med att föredra jämfört med andra uppvärmningsmetoder. Det beror bland annat på att inget vatten behöver sättas till och därmed undviker man förlusten av vattenlösliga vitaminer (B- och C-vitaminer) som man har när man slår av kokvatten. En annan anledning är att uppvärmningen/tillagningen går snabbt.

Långvarig varmhållning är däremot ett dåligt alternativ ur näringssynpunkt. I storkök så som på skolor, sjukhus och större personalmatsalar står maten ofta på varmhållning flera timmar i sträck. Ett argument för att ta matlåda imorgon alltså!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!