Näring direkt från landet

Näring direkt från landet

Det har varit en lång och härlig sommar! En av sommarens stora höjdpunkter för egen del har varit att jag realiserat drömmen om en egen köksträdgård. Jag tycker det är fantastiskt att man kan odla delar av sin egen mat! Roligt, gott, miljövänligt och nyttigt! Forskning visar att halten flavonoider, de värdefulla antioxidanter som återfinns i bland annat tomat, är dubbelt så höga i ekologiskt odlade tomater som i konventionellt odlade.

KATEGORI: Näring , Mat , Hälsa

Det ger en enorm tillfredsställelse att kunna skörd sina egna grönsaker, bär och frukter för att bereda mat och bakverk. Jag gör mig ingen illusion om att bli i närheten av självförsörjd på grönsaker, eller ens att enbart handla närodlat och ekologiskt, men det gör också njutningen desto större när jag plockar en solmogen tomat från plantan på terrassen eller ser barnen fylla varsitt smultronstrå efter middagen.

Efterfrågan ökar på ekologisk och närproducerad producerad mat. Konsumenter uttrycker en oro för maten vi äter. Oron handlar främst om olika tillsatser, giftiga substanser, E-nummer etc men många uttrycker även en oro för låg näringstäthet i maten. Idag driver vi upp våra livsmedel allt fortare, vi skördar innan de är mogna, vi transporterar över halva jordklotet, fryser ned och hettar upp vilket inverkar negativt på näringsutbytet. Undersökningar visar på betydande minskningar i mineralinnehåll i grödorna sedan 40-talet.

Att välja säsongsbetonat och närodlat är ett bra sätt att få hög näringstäthet i maten, dessutom smakar det bättre.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!