Näringsrika rotfrukter i mos, grytor och soppor

Näringsrika rotfrukter i mos, grytor och soppor

KATEGORI: Näring , Mat

Hösten innebär rotfruktstid.  Att äta näringsrik mat handlar om allt från valet av råvaror, till hur du tillagar och kombinerar dem.  Sedan är det naturligtvis en fråga om mängder och tillfällen. I grönsaksdisken börjar det bli svårt att hitta svenskodlat, säsongen börjar ta slut, men rotfrukter finns det gott om och till ett riktigt bra pris.

När vinden viner utanför fönstret och regnet smattrar mot rutan känns det härligt att laga mos, soppor och grytor. Rotfrukterna passar utmärkt för detta. De är rika på vitaminer, mineraler och fiber.  Att laga just mos, soppor och grytor på dem är dessutom fördelaktigt eftersom man kokvattnet tillvarats, vilket gör att värdefulla vattenlösliga vitaminer (B och C) stannar kvar.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!