Naturbetande kor ger näringsrikare mjölk

Naturbetande kor ger näringsrikare mjölk

KATEGORI: Näring , Mat

Ekologisk mjölk innehåller betydligt mer omega-3 fetter och mindre omega-6 än konventionell mjölk, uppgifterna kommer från en amerikansk studie och gick att läsa om i Svenska dagbladet för ett par dagar sedan.

Jag väljer ofta ekologisk mat. Anledningen är framförallt omsorg om miljö och djur. Vid en lunchdiskussion häromdagen resonerade vi kring vad som skiljer just ekologisk mjölk från den icke-ekologiska. Det vi lyfte var att eko-alternativet innebär att djuren betar mer fritt utomhus, att gräs och foderproduktionen är fri från kemiska bekämpningsmedel att man använder naturlig gödning (istället för konstgödsel). Argumenten för att välja ekologiskt är många!

Ekologisk mat uppvisar även näringsmässiga fördelar. Jag har tidigare bloggat om att ekologiska ägg innehåller 11 procent mer D-vitamin, 20 procent mer D-vitamin, 65 procent mer jod, 23 procent mer järn och 18 procent mer selen än konventionella ägg. Nu visar alltså en amerikansk undersökning att Eko-mjölken innehöll 62 procent mer omega-3 och dessutom 25 procent mindre omega-6 vilket ger en gynnsammare fettbalans. Skillnaderna förklaras av fodret och gräset de äter.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!