Nöt- och Kolapaj utan gluten

Nöt- och Kolapaj utan gluten

En av mina absoluta favoriter sedan barnsben, här modifierad för att ge mer näring och mindre socker

Ingen tror att det är sant (knappt jag själv). Så söt. Så god! Bara tre ingredienser! Med nötter i botten och mjölk på toppen! Den tar sin tid men är väl värd att vänta på. Och eftersom den sköter sig själv så får man mycket uträttat under tiden.

Kolakräm (Dulce de leche)

1 burk kondenserad mjölk (400 g)
Lägg den oöppnade burken med kondenserad mjölk i en rymlig kastrull. Fyll på med vatten så att det täcker burken. Koka i 2 timmar. Se till att burken hela tiden är täckt med vatten. Låt svalna innan burken öppnas. Rör om och bred den svala krämen på kall nötbotten.

Nötbotten

150 g hasselnötter
4 äggvitor
Sätt ugnen på 175 grader. Mixa hasselnötterna i en mixer. Vispa äggvitorna hårt och vänd ner de malda hasselnötterna. Smörj en form med löstagbar kant och bred ut nöt- och äggsmeten. Grädda i 15 minuter. Ställ botten att svalna.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!