Nya kostråd

Nya kostråd

I veckan presenterades förslaget till nya nordiska närings-rekommendationer. Medan det mediala kostbudskapet antyder att det skulle vara nya rön hela tiden så tyder det vetenskapliga kunskapsläget på motsatsen. Det mesta är sig likt från de tidigare rekommendationerna från 2004.

Frukt, grönt, fullkorn, fisk, vegetabiliska fetter och magra mejeriprodukter framhålls fortfarande som gynnsamt när det gäller att motverka risken för kostrelaterad ohälsa. Samtidigt bör vi fortfarande begränsa intaget av söta drycker, godis, bakverk, vitt mjöl, hårda fetter och charkuterier. 

Skillnaderna är att man i de nya rekommendationerna lägger mindre vikt vid kvantiteter av exempelvis fett och kolhydrat samtidigt som kvalitén belyses tydligare. Välj fler- och enkelomättade fetter och begränsa intaget av hårda fetter. Välj fullkorn och långsamma kolhydrater och vad sparsam med socker och vitt mjöl. 

Som förväntat så föreslås en höjning av D-vitaminrekommendationen.  För personer mellan 2 och 60 år föreslås en ökning av rekommendationen med 33% samtidigt som förslaget om nya riktlinjer till personer över 75 år innebär en dubblering. D-vitamin är ett hett forskningsområde och allt fler studier tyder på att D-vitaminbrist kan vara en bidragande orsak till en rad sjukdomar. 

Här kan du läsa förslaget till nordiska näringsrekommendationer. 


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!