Nyttig snabbmat hela veckan

Nyttig snabbmat hela veckan

KATEGORI: Mat

Stressigt värre. Hemma från jobbet, både jag och barnen är hungriga och det är kort om tid till nästa aktivitet. Då är det bra att veta att snabbmat inte behöver innebära färdigmat, halvfabrikat och transfettrika högenergiprodukter med minimalt med näring.

Vi är många som har ambitionen att vår mat skall vara nyttig och god, dessutom får den gärna snabb att laga. Vissa dagar går det bara inte att få ihop. Det hektiska schemat tillåter bara att middagen får ta max 10 minuter att slänga ihop. Här är några av mina snabbmatsfavoriter;

Omelett – kan varieras i det oändliga. Själv uppskattar jag lite riven ost eller chevré och paprika i min. 3-4 ägg och lika många msk grädde eller ägg vispas ihop och hälls i pannan. Toppa med det du har hemma!

Skaldjurssallad – tärna avokado, skölj lite sallad, halvera körsbärstomater och ånga gärna lite broccoli. Färdigskalade räkor, kräftstjärtar eller musslor är bra att ha hemma. Rika på selen dessutom, vilket vi tenderar att få i oss alldeles för lite av. Varför inte en förpackning kikärtor? Vinäger, olja och en bit bröd. Klart!

Lax med färskpasta och spenat – Lax kan faktiskt tillagas på bara några minuter i micron med överraskande positivt resultat! Servera med spenat och färskpasta.

Grillad kyckling – nåja, Ibland så. Fyll i ett pitabröd med avokado, tomat, paprika, majs och toppa med turkisk yoghurt eller lite mozzarella.

Gårdagens middagsrester – blir ofta till pytt-i-panna hos oss. Tärna ned den överblivna potatisen, kycklingfilen och kokta morötterna. Komplettera med hackad lök och varsin morot.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!