Olika som bär

Olika som bär

Konsumentundersökningar visar att över 90% av svenskarna är säkra på att bär är nyttigt att äta. Jordgubbar tycks i samma undersökningar vara det mest omtyckta bäret. Visste du att näringsinnehållet skiljer sig väsentligt åt i olika bär? Svarta vinbär ger dig lätt dagsbehovet av C-vitamin medan blåbären inte innehåller särskilt mycket av detta vitamin. Alla är de näringsrika men vilka nyttigheter bären innehåller varierar betydligt. Här ger jag en översikt av näringsinnehållet i ett urval av våra vanligaste bär.

KATEGORI: Näring , Mat

Sensommaren bjuder på fantastiska delikatesser i omgivningarna. Smultronplock på hemväg från dagis. Småländska blåbär (tack mamma!) i frukostgröten. Vinbärs-smoothies till mellis och rårörda lingon till köttbullarna. Bär är inte bara goda, variationsrika och användbara i alla dagens rätter de är dessutom väldigt näringsrika.

C-vitamin i bär

När det gäller C-vitamin är vinbären fantastiska. 100 gram svartvinbär ger dig två gånger dagsbehovet och de röda vinbären är inte mycket sämre. Lingon och blåbär är emellertid blygsamma källor. 

 

C-vitaminFiberJärnFolsyraB6RiboflavinMagnesiumE-vitamin
Blåbär1110435630,5
Hallon361271280,5918
Jordgubbar8162226248
Lingon1183603320
Svarta vinbär2002445142919
Röda vinbär179115332510

Figur 1. Näringsinnehållet uttryckt som procent av rekommenderat dagligt intag för 100g bär.

Jordgubbar är extremt rika på Folsyra, 100 gram ger nästan en fjärdedel av dagsbehovet. Att jordgubbar skulle vara rika på järn är däremot en vanlig missuppfattning. Faktum är att de är sämst av bären jag redovisar nedan och bär generellt är bär ingen särskilt bra järnkälla även om det faktum att de även innehåller C-vitamin  effektiviserar järnupptaget (C-vitamin stimulerar upptaget av vegetabiliskt järn).


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!