Overnight oats

Overnight oats

Som frukost. Som uppladdningsmål. Som återhämtningsmål. Går att variera i det oändliga och enklare blir det inte. Tar 2 minuter att göra.

Overnight oats, Davosgröt, Bircher-müsli; kärt barn har många namn. Detta är en riktig favorit som mellanmål på jobbet (kan rädda kvällens träning) eller en perfekt frukost att färdigställa kvällen innan och rycka med i farten de dagar frukost vid bordet hemma inte hinns med. Går att variera i det oändliga. Om den äts som återhämtningsmål efter träning kan det adderas honung så blir den ännu godare! Vilken blir din favorit?

Tips: Yoghurten kan bytas ut mot mjölk, mandelmjöl, kokosmjölk eller lite var du har hemma. På så sätt fungerar den även för mjölkprotein- och laktoskänsliga. Havregrynen kan ersättas av andra gryn och fröer så att även glutenintoleranta hittar en variant.

Recept på overnight oats i grundutförande, 1 portion

1 dl havregryn
2 dl yoghurt (3%, naturell)

+ smaksättning. Idag hade jag 2 msk kokosflarn ifrån början och toppade sedan med äppeltärningar och hasselnötter på morgonen. Andra tips är frukt, bär, kanel, kardemumma, russin, vaniljpulver, kakao.. bara fantasin sätter gränser!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!