Rapsolja i stekpannan och dressingen

Rapsolja i stekpannan och dressingen

Olja på raps har på grund av sin fettsammansättning och neutrala smak många användningsområden. Att den dessutom är lokalproducerad och billig gör den till en utmärkt fettkälla.

KATEGORI: Näring

 Rapsfälten lyser vackert gula så här års. Oljan som utvinns ur de små svarta rapsfröna i de gula blommorna har många användningsområden. Jag brukar säga till studenter med små studentkök att om de skall välja att ha en olja hemma så skall de välja rapsoljan.

 Rapsoljan består precis som olivolja av övervägande enkelomättat fett, ungefär 60%. Det gör att den fungerar att hetta upp och steka i utan att fettet förändras. Detta står i kontrast till oljor med mycket fleromättat fett (linfröolja och solrosolja) som är känsliga för upphettning. Jämfört med olivoljan har rapsoljan mycket mindre mättat fett och mer fleromättat fett varav nästan 10% kommer från livsviktiga omega-3. Jämfört med linfröoljan är rapsoljans omega-3 innehåll fortfarande blygsamt men den innehåller ungefär10 gånger så mycket som solrosolja och majsolja och ännu mer om man jämför med olivoljan. En mycket bra fettsammansättning alltså som kan förebygga hjärt- kärlproblematik, i USA står det till och med på rapsoljan att den är bra för hjärtat. 

 På grund av sin neutrala, på sin höjd lite nötaktiga, smak kan den användas till såväl stekning som dressing, bakning och såser. I vissa fall passar olivsmaken eller smörsmaken mycket bättre. Men när oljan inte behövs som smaksättning tycker jag rapsoljan är det självklara valet och den olja jag oftast steker i, med citron i så smakar den ännu bättre. Den är dessutom billig. Och sannolikt odlad på ett svenskt rapsfäl nära dig vilket ger mindre miljöpåverkan. Välj med svenskt ursprung. Och KRAV-märkt. 


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!