Rött eller vitt kött – näringsmässiga skillnader

Rött eller vitt kött – näringsmässiga skillnader

Vi svenskar äter cirka 50 kilo kött per person och år, till det kommer drygt 20 kg charkuterier och ca 10 kilo frysta produkter innehållande kött (Statistik från jordbruksverket 2012). Köttkonsumtionen har ökat hela 40 % sedan 1990. Både miljö- och hälsomässigt tyder det mesta på att vi bör minska ned på det röda köttet (nöt, fläsk, lamm) till förmån för vegetabilier, fisk eller vitt kött (fågel). Vad innebär det näringsmässigt om vi byter ut det röda köttet mot det vita?

Allt oftare framhålls de negativa hälso- och miljöaspekterna av framförallt rött kött och bearbetat kött (korv, pastejer, skinka, färdiga köttbullar etc). En stor Amerikansk studie från 2012 visade till exempel att en portion rött kött per dag innebar 13 procents ökad risk att dö i cancer och hjärt-kärlsjukdomar. I förra veckan rapporterade SVT (http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vegetarisk-kost-kan-forebygga-tarmcancer) om en stor studie som visade att en vegetarisk kosthållning med inslag av fisk ett par gånger i veckan nästan halverar risken att utveckla tarmcancer (den fjärde vanligaste cancerformen i Sverige). Mot bakgrund av omfattande vetenskapligt stöd finns internationella kostråd att inte äta mer än ett halvt kilo rött kött per vecka och att helt undvika bearbetat kött.

 

Konsumenterna har också börjat äta mer vitt kött. Under 2014 ökade försäljningen av färsk kyckling med 11,5 procent. Utvecklingen har varit positiv länge. Sedan 2006 har konsumtionen av svensk kyckling ökat med 38 procent (enligt statistik från svensk fågel). Jag får ofta frågan om det är ok att byta ut det röda köttet mot kyckling eller om det får några näringsmässiga skillnader.

Näringsinnehåll per 100 g rent kött.
Kycklingfilé (utan skinn)FläskfiléOxfilé
Protein (g)23,120,620,6
Fett (g)1,22,64,4
Järn (mg)0,71,52,9

Kyckling innehåller, precis som det röda köttet, rikligt med fullvärdigt protein (till och med lite mer). Samtidigt har det en låg fetthalt (lägre än både fläsk och nöt) och av det är det en mindre del mättat fett (33% jämfört med fläsk 43% och nöt 50%). Järninnehållet är däremot lägre i det vita köttet än i det röda. Kycklingköttet innehåller halva järnmängden mot fläsk och bara en fjärdedel av det i nötköttet. I övrigt är det inga större näringsmässiga skillnader. Så mitt svar är att jag tycker det är bra att begränsa sin konsumtion av rött kött till förmån för vitt kött och vegetabilier. C-vitamin stimulerar järnupptaget så att ha ett stort inslag av grönsaker i samband med alla måltider är alltid bra.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!