Samband mellan fetma och D-vitaminbrist

Samband mellan fetma och D-vitaminbrist

Om du är överviktig bör du vara extra noga med att ta vara på sommarsolen. En studie från Uppsala Universitet visar att överviktiga ofta har allvarlig D-vitaminbrist och rubbad kalkomsättning i kroppen.

KATEGORI: Alla , Näring , Hälsa

Den nya kunskapen, som publicerats i Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, har lett till att överviktspatienter vid Akademiska sjukhusets nu får ett rejält tillskott av D-vitamin.Den exakta mekanismen bakom D-vitaminbristen är inte känd, men författarna håller det för sannolikt att det är övervikten som leder till vitaminbristen, snarare än att D-vitaminbrist skulle orsaka övervikt.

Det finns en rad teorier; D-vitamin, som är ett fettlösligt vitamin, kan bindas upp i fettväven hos de överviktiga och därmed bli otillgängligt för kroppen. Bristen kan också bero på för lite solljus, eftersom D-vitamin produceras i huden vid solbestrålning och överviktiga tenderar vara ute mindre än normalviktiga. Forskarna konstaterar att överviktiga bör få vitamintillskott, med tanke på risken för benskörhet.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!