Sensommaren är de nyttiga kräftornas och surströmmingarnas tid!

Sensommaren är de nyttiga kräftornas och surströmmingarnas tid!

Augusti är kräft- och surströmmingsskivornas tid. Havets läckerheter, som är förenade med en rad traditioner för oss svenskar, är dessutom intressanta ur näringssynpunkt.

KATEGORI: Alla

Kräftor började vi äta under medeltiden. Trots att kräftpremiären, som tillkom för att skydda kräftbeståndet mot utfiskning, togs bort 1993 så är det framförallt i augusti vi äter kräftor. Surströmmingen är exempel på en urgammal metod att konservera fisk som finns beskriven sedan 1500-talet.

Surströmmingspremiären, även kallad ”Norrlands nationaldag” infaller tredje torsdagen i augusti.Fisk och skaldjur är intressanta ur näringssynpunkt för att de innehåller flera vitaminer och mineraler som svenskar äter för lite av. Rekommendationen är att både barn och vuxna bör äta 2-3 portioner fisk eller skaldjur i veckan.

En rekommendation som bara efterlevs av en tredjedel av befolkningen.Fisk och skaldjur innehåller mycket D-vitamin, jod och selen. Fet fisk är rik på omega-3 fettsyror som har betydelse för såväl minne som inlärningsförmåga. Det sägs att man blir smart av fisk men tveklöst är det i alla fall så att DET ÄR SMART ATT ÄTA FISK. Lär dig mer om hälsoeffekterna med fisk och skaldjur och få inspiration till recept på Svensk fisk.

Kräftorna är magra och därmed energiglesa men samtidigt näringsrika. En kräfta innehåller bara tre kilokalorier men mycket zink, selen och B12. Ett riktigt nyttigt livsmedel alltså! Däremot kan tillbehören på kräftskivan försämra måltidens kvalitet. Med mycket alkohol, paj, ost och vitt bröd så ökar kaloriintaget betydligt, samtidigt som näringsvärdet inte ökar nämnvärt.

Om surströmming råder det delade meningar, både angående smak och kvalité. Antingen älskar man denna jästa fisk eller så avskyr man den. En sak är säker; den smakar bättre än den luktar. De värdefulla omega-3 fettsyrorna i strömmingen har inte bara positiva effekter på vår mentala prestationsförmåga utan har även visat sig betydelsefulla när det gäller att förebygga flera sjukdomar på ex hjärta, kärl och leder.

Surströmmingskritiker menar att denna fisk är rutten och bör undvikas. Livsmedelsverket påtalar att det är en säker produkt framställd genom en noga kontrollerad process. För dig som vill veta mer om surströmming finns Surströmmings Akademien!! Där kan du också ta del av tester om vilken surströmming som är den bästa. Njut av sensommaren och havets läckerheter!”Pigg som en mört” och ”Glad som en lax”Linda 


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!