Sockersöt del 1 – vad menar vi med socker?

Sockersöt del 1 – vad menar vi med socker?

Sockerfri, utan tillsatt socker eller varav sockerarter – har du koll på vad som menas med socker i olika sammanhang?

KATEGORI: Näring

Socker – ett ord som väcker så många associationer och känslor. Hela 40 procent av svenska befolkningen äter för mycket socker och det är tveklöst så att vi på befolkningsnivå borde minska vår sockerkonsumtion.  Samtidigt är det lätt att gå vilse i begreppet socker och att ha en onyanserad syn på vad det innebär. Inte sällan likställs det med gift. Eftersom det knappast är någon som argumenterar för en ökad sockerkonsumtion så kan skrämselpropagandan (som i Sockerfilmen som sändes på SVT) få fäste utan att någon belyser överdrifterna, dåligt underbyggd argumentation och rena faktafel. I en serie blogginlägg kommer vi att titta på socker ur lite olika perspektiv. Först terminologin. Vad menas med socker?

Socker finns naturligt i alla växter. Förkärleken för den söta smaken finns med oss sedan födseln och har varit evolutionärt viktig för oss. Det kontrasterar mot exempelvis kaffe (beskt) som vi har en medfödd aversion mot men på grund av farmakologiska effekter (uppiggande) associeras den till något positivt vid upprepad exponering. Vi har en naturlig förkärlek till den söta smaken. Den har genom historien väglett människan till energi och näring (det som var giftigt smakade ofta surt eller beskt). Sockret har inte bara betydelse för smaken utan har också konserverande, färgbevarande och konsistensgivande egenskaper.  I brödbaket ger den näring till jästen så att brödet jäser, det bidrar också till bakverkets yta och doft och i glassen sänker den fryspunkten.

100 gram socker ger 405 kilokalorier. Samtidigt ger det inga vitaminer och mineraler. Det gör det till tomma kalorier (ren energi men ingen näring). Vi skall alltså inte få oss för mycket, då riskerar vi för mycket energi och/eller för lite näring. Därför är det heller inte ovanligt att man när det kommer till socker vill deklarera att det INTE finns i en produkt. Med begrepp som utan tillsatt socker, osötad eller sockerfri. Här kommer en guide till vad som menas med socker i olika sammanhang.

Varav sockerarter

Med begreppet ”varav sockerarter” på näringsdeklarationen så avses summan av små sockerarter (mono- och disackarider) så som bland annat druvsocker, fruktsocker, vanligt strösocker och mjölksocker. Det betyder dock inte att socker är tillsatt. Exempel mjölk: 5 gram kolhydrat per 100 gram. Varav sockerarter 5 gram. Alla kolhydrater i mjölken är i form av disackariden laktos (mjölksocker) och finns alltså naturligt i mjölken, det är inte tillsatt.

Utan tillsatt socker eller osötad

Är ingen sockerart tillförd står det ofta ”utan tillsatt socker” eller ”osockrad”. Det betyder alltså inte att produkten är sockerfri. Socker kan fortfarande finnas naturligt i form av druvsocker eller fruktsocker från fruktråvaran som i juice eller i form av laktos som i mjölk. För några år sedan skrev jag ett blogginlägg där jag kritiserade just denna vilseledande marknadsföring på just juice då det deklarerades med påståendet ”inget tillsatt socker”. Detta trots att Juice, per definition, skall innehålla 100 procent saft av frukt, bär eller grönsaker. Att man inte tillsatt socker är alltså en självklarhet om annat inte anges.

Sockerfri

Deklareras däremot “Sockerfri” betyder det att livsmedlet inte innehåller något (mindre än 0,5 gram per 100 gram eller 100 ml) socker, varken tillfört eller naturligt. Däremot kan andra sötningsmedel finnas (läs om dessa i nästa blogginlägg)

Max 10% av vårt energiintag får komma från socker

I Livsmedelsverkets “Svenska näringsrekommendationer” anges att intaget av ”tillsatt socker/renframställda sockerarter” inte bör inte överstiga 10% av vårt dagliga energibehov. Då menar man allt socker som inte förekommer naturligt i livsmedlet. Tittar man in internationella sockerrekommendationer (WHO) inkluderas förutom tillsatt socker även naturligt förekommande socker från fruktråvaran i fruktdrycker.

I nästa blogginlägg kommer vi att titta på sockersöta alternativ och reda ut begreppen kring olika sötningsmedel. Håll utkik!

På bilden en frukost utan tillsatt socker men knappast sockerfri då den innehåller massor av sockerarter i juicen, frukten, naturell yoghurten, den torkade frukten i granolan och i brödet (även osötat rågbröd innehåller oftast drygt 2% sockerarter från mjölet, men det finns många bröd som har runt 10% socker men då tillsatt).


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!