Sött men är det säkert?

Sött men är det säkert?

Sötningsmedel kopplas i media titt som tätt samman med cancer, för tidig födsel, psykisk sjukdom och miljöförstörelse. Livsmedelsövervakande myndigheterna tycks emellertid inte särskilt bekymrade över den ökade användningen av artificiell sötma.

Aspartam, Sukralos och Sackarin är 150 till 600 gånger sötare än vanligt socker. Även om många sötningsmedel är lika energiinnehållande, eller näst intill, som vanligt socker (sackaros) så innebär det i praktiken oftast en kalorireduktion att byta ut socker mot dessa sötningsmedel eftersom det behövs så otroligt lite för att uppnå motsvarande sötma.

Sötningsmedel med lägre kaloriinnehåll har varit känt i snart 150 år men det är först de senaste 30 åren som försäljningen tagit fart på allvar. Läsk, godis och tuggummin är vanliga livsmedel där de återfinns. Anledningarna varierar mellan allt från tandhälsa till diabetes och viktkontroll.

För att godkännas som livsmedelstillsats måste alla sötningsmedel genomgå omfattande granskning av EFSA, den europiska myndigheten för livsmedelssäkerhet. Det innebär säkerhetstester och omsorgsfull granskning av forskningsdata. Som exempel ligger mer än 200 vetenskapliga studier bakom uppfattningen att Aspartam bör betraktas som säkert.

Jag får ofta frågan om man skall dricka vanlig läsk eller light-varianter (med artificiell sötma) . Mitt svar är att vi skall begränsa vårt intag av läsk! Sker det vid enstaka tillfällen och i måttliga mängder ser jag inga problem med vanlig läsk (socker är inget gift!). Jag är inte särskilt bekymrad över potentiella skadeverkningar från artificiella varianter men ser heller inget personligt behov av dem (annat än för att söta ex tandkräm). Jag tycker man skall undvika att vänja sig vid att allt måste smaka sött!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!