Stora näringsmässiga skillnader mellan olika salladssorter

Stora näringsmässiga skillnader mellan olika salladssorter

Nyttig eller meningslös? Innehåller salladen något av värde? Det beror på vilken sort du väljer!

Jag älskar att se hur ruccolan, spenaten, mangolden och krispsalladen växer i köksträdgården. Att plocka den och addera till middagens grönsaksskål är vardagslyx för mig! Gott, dekorativt och faktiskt näringsrikt. Generellt kan man säga att ju mörkare desto bättre.

Riktvärdet är att vi bör få i oss ett halvt kilo frukt och grönsaker om dagen. När jag pratar grönsaker och näring brukar jag uppmana att man skall skilja på dekoration och grönsak. Till dekoration räknar jag till exempel isbergssallad. Den är god och dekorativ men tillför inte mycket näring. Ät den gärna men den bidrar inte till dagens halvkilo.

Nedan en jämförelse av olika salladssorter (50 g) med avseende på ett urval vitaminer och mineraler. Näringsinnehållet presenteras i procent av rekommenderat dagligt intag för EN måltid (30 % av dagens energiintag) och skall alltså motsvara vad man bör få i sig vid exempelvis middag, rekommendationerna avser en vuxen kvinna.

 

Den näringsrikaste varianten är alltså tveklöst spenat. Näringen det handlar om är framförallt C-vitamin, A-vitamin och folsyra. Hur du en vrider, vänder och väljer bland de andra sorterna; någon näringsbomb blir det inte!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!