Svalkande vattenmelonglass – utan socker

Svalkande vattenmelonglass – utan socker

Visst är det svalkande att kunna njuta av en glass i sommarvärmen!? Mycket av glassen idag består av allt annat än grädde, äggula och frukt/bär. Här tipsar jag om en melonglass med bara frukt och grädde. Gott och fritt från socker och tillsatser.

Glass hör för de flesta sommaren till. Vi svenskar ligger i topp på världsstatistiken när det gäller glasskonsumtion och på sommaren får försäljningen ett rejält uppsving. Hela tolv liter glass konsumerar vi per person och år.

Fett och sött – smaker vi är programmerade att tilltalas av och som genom evolutionen väglett oss till energirik och ätbar föda. Vi har fortfarande kvar smakpreferensen även om energikravet minskad betydligt på befolkningsnivå. Visst kan man njuta av glass under sommar och semester men inte dagligen utan att man har en väldigt hög energiförbrukning.

Mycket av glassen idag består av mycket annat än grädde, äggula och frukt, bär eller vaniljstång. Luft till exempel, en billig ingrediens som gör glassen mjuk och smidig. Andra vanliga ingredienser är socker, smakämnen, emulgeringsmedel (för att fett och vatten skall blandas), stabiliseringsmedel (för att glassen inte skall smälta för snabbt), vassle, smör och färgämnen.

Faktum är att det räcker med fem procent mjölkråvara för att få kalla glassen för gräddglass. Det behöver inte ens vara grädde utan kan vara smörfett eller mjölkprotein. När det gäller sorbet så skall den innehålla minst 25 procent frukt (vilket kan vara juice).

Recept på vattenmelonglass

200 g frusna bananslantar
400 g tärnas och frusen vattenmelon (jag använde gul)
½-1 dl Vispgrädde

Kör frusna bananslantar och frusen vattenmelon i mixer eller matberedare. Späd med grädden till önskad konsistens. Servera direkt.

Tips: frys in frukt och bär när du har över, perfekt till glass smoothies och milkshakes.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!