Svamp som näringskälla

Svamp som näringskälla

Svamp är enligt flera av oss en riktig delikatess och anses ofta som en riktigt exklusiv råvara. För vissa associeras svamp i det närmaste med gift. Men innehåller svamp egentligen något av värde?

KATEGORI: Alla , Näring , Mat , Hälsa

Svamp innehåller en hög vattenhalt och beträffande kolhydrat och protein så är den relativt likvärdig flera andra grönsaker. Svamp innehåller också en del kalium, selen, zink och B-vitaminet niacin.

Kantarellens gula färg vittnar om att den innehåller betakaroten, ett förstadium till A-vitamin som vi även hittar i morötter. Kantarellen är unik för att det är en vegetabilisk D-vitaminkälla. D-vitamin återfinns annars uteslutande i animaliska livsmedel. Kantarellen innehåller i genomsnitt 13 mikrogram D-vitamin per 100 gram, att jämföra med dagsbehovet som uppgår till 7,5 mikrogram per dag. Om kantarellen växt ljust och soligt kan mängden D-vitamin vara ännu högre!

Att få i sig svamp i några betydande mängder är nog emellertid få förunnat, så någon vidare näringskälla ur ett befolkningsperspektiv är det knappast tal om.  En väldigt hög konsumtion är heller inte att rekommendera. Nordiska ministerrådet avråder exempelvis från champinjonkonsumtion på ett par hekto per vecka då det kan associeras med ökad cancerrisk. Så länge man äter enligt medelkonsumtionen i Sverige som motsvarar mellan 2 och 2,5 kilo per person och år är risken emellertid väldigt liten.

Hoppas ni har god lycka i svampskogen!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!