Svenskarnas kostvanor kartläggs

Svenskarnas kostvanor kartläggs

Tolv år efter den senaste rikstäckande undersökningen av svenskarnas kostvanor är det dags igen. Med Riksmaten 2010 gör livsmedelsverket sin mest omfattande undersökning hittills.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat , Hälsa

Målet är att följa trender i matvanor, identifiera risker och eventuella brister i kosten, utfärda kostråd och se om det finns anledning till livsmedelsberikning.Inte bara Cecilia och Malin, som vi kan följa hör i bloggen, undersöker sina matvanor. Totalt  5000 svenskar får erbjudande om att registrera allt de äter och dricker under fyra dagar. Om en vecka får Cecilia och Malin sina svar.

Den nationella undersökningen beräknas ta ett år.Nytt för denna undersökning är att deltagarna rapporterar sin kost via internet. Dessutom erbjuds 1000 personer att lämna blodprov i anslutning till att de rapporterar sin kost. Blodproven skall ge information om näringsstatus i blodet. Det finns ju näringsämnen vi kan tillverka i kroppen och som vi inte bara får i oss vi maten. Exempel är D-vitamin som tillverkas i huden vid solbestrålning och K-vitamin samt biotin (ett B-vitamin) som produceras av tarmbakterier.Läs mer om Riksmaten 2010 i livsmedelsverkets pressmeddelande.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!