Tomatsallad

Tomatsallad

Ofta är det enkla det goda

Recept på tomatsallad

Skatter från köksträdgården. Solmogna tomater, som tillsammans med finhackad charlottenlök, kallpressad olivolja, mild balsamvinäger, nymald svartpeppar och salt blev en utsökt förrättssallad med smak av sommar.

Välj gärna hemodlat, närodlat eller ekologiskt

Halten flavonoider, de värdefulla antioxidanter som återfinns i bland annat tomat, är dubbelt så höga i ekologiskt odlade tomater som i konventionellt odlade. Odlar man i hemmiljö, eller köper närodlat, har man dessutom förutsättningar att äta riktigt färskt vilket ger ytterligare näringsvinster jämfört med grödor som förvarats, transporterats och lagrats!

Botaniskt så klassificeras tomaten som en frukt. Och när den plockas direkt från plantan och äts i all sin enkelhet så påminner den också som en sådan.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!