Trädgård-ssötma

Trädgård-ssötma

Nu kan vi äntligen skörda både smultron, jordgubbar, blåbär och vinbär till frukostgröten! Få saker upplever jag som lyxigare än just detta.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat , Hälsa

Vi tilltalas av den söta smaken och den har genom evolutionen väglett oss till det nyttiga och ätbara. Medan våra förfäder lockats av bär så har de undvikit det som är beskt och bittert eftersom det kan vara giftigt.

En undersökning utförd på 10 000 nordenbor visar på en ökad medvetenhet bland konsumenter om HUR livsmedel är sötade. 51% av svenskarna försöker undvika produkter med konstgjorda sötningsmedel medan 39% försöker undvika sockersötade produkter. Det är framförallt överviktiga som strävar efter att undvika sockret medan ambitionen att undvika konstgjorda sötningsmedel ser likvärdig ut oberoende av kroppsvikt.

Åter till den naturliga trädgårdssötman. Desto rödare och sötare bären är, desto mer näringsrika är de i allmänhet. De röda bären är rika på antioxidanter som skyddar oss mot en rad sjukdomar och motverkar den naturliga åldrandeprocessen. ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) värdet är framtaget för att belysa ett livsmedels antioxidativa kapacitet. I ORAC-tabeller ligger bär i topp. Tänk på att antioxidanter får bäst effekt om de kombineras eftersom de samverkar med varandra och förstärker varandras effekt. 

God sommar!

Linda


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!