Tropisk proteinshake

Tropisk proteinshake

Alla proteinshakes och proteintillskott efter träning. Behövs de verkligen?

KATEGORI: Näring

Svaret är att protein behövs efter träning för att stimulera uppbyggnad och reparation av kroppsproteiner och få till en uppbyggande effekt och ett positivt träningssvar. Proteintillskott kan vara ett praktiskt alternativ att ta med i väskan, men är absolut ingen nödvändighet om du kan få i dig proteinet på annat sätt. Här kommer ett recept på en riktig proteindryck utan artificiella smakämnen och onödiga tillsatser, som görs på bara några minuter. Sparsamt med fett och med frukter rika på snabba kolhydrater. Just vad du behöver efter träningspasset.


½ färsk ananas eller 200 g fryst tärnad

100 g fryst tärnad mango1 dl drickfärdig apelsinjuice

300 g lättkvarg (1 % fett)

Ta bort skal och stam på ananasen. Skar fruktköttet i tärningar (du behöver 200 g).Mixa ananasen med mango, juice och kvarg i en mixer ca 1 minut. Hall upp i ett högt glas och servera med sugrör.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!