Ugnsbakad kyckling, spetskål och broccoli - långsam snabbmat

Ugnsbakad kyckling, spetskål och broccoli - långsam snabbmat

Maten som tar tid att få klar men som kräver minimalt med förberedelsetid och ger utrymme för annat under tiden. Dessutom väl värd att vänta på.

Ofta tänker vi att snabbmat är den som går fort att få på bordet. Om den kräver hela vår uppmärksamhet (hacka, dressa, röra, smaka av) från det vi sätter igång tills vi slår oss till bords kanske den inte är så snabb trots allt. Denna rätt tar nästan 1,5 timme att tillaga. Men den totala arbetstiden är mindre än en kvart.

Regnig höstdag. Gott om tid. Men en vilja att prioritera umgänge snarare än matlagning. Då passade det bra med hel kyckling i ugn. Till den spetskål och broccoli i en ugnsform bredvid. Gott. Näringsrikt. Säsongsbetonat. Och med tid över till sällskapsspel.

Spetskålen är tacksam. Smaken är mild och påminner mycket om riktigt färsk vitkål. Den håller sig länge i kylskåpet. Fungerar både rå och tillagad. Precis som all kål är den rik på näring i förhållande till sitt energiinnehåll. Gott om C-vitamin, kalcium, kalium och folsyra.

Recept på ugnsbakad kyckling med spetskål och broccoli (4 personer)

  • En hel färsk kyckling
  • 75 g smör
  • En citron
  • Två vitlöksklyftor
  • Tre msk torkad timjan
  • En spetskål
  • En broccoli
  • En msk torkad salvia
  • Salt och peppar

Tillvägagångssätt

1.    Värm ugnen till 175 grader.
2.    Smält smöret och ringla 1/3 över kycklingen och spara resten till kål och broccoli.
3.    Pressa två vitlöksklyftor och gnid in kycklingen med.
4.    Pressa en citron över kycklingen och lägg den urpressade citronen inne i kycklingen.
5.    Strö över 2 msk torkad timjan, salt och peppar.
6.    Tillaga i ugnen på galler med en ugnsform under, i ca 1 timme. Innertemperatur vid benet ska vara 70 grader när kycklingen är klar.
7.    Tillaga i ugnen i ca 1 timme (innertemperatur ska vara 70 grader).
8.    Dela spetskålen i kvartar och broccolin i stora buketter. Lägg i en ugnsfast form och ringla över resterande smör.
9.    Toppa med torkad timjan och salvia. Salta och peppra.
10.    Ställ in i ugnen då det återstår 20 minuter på kycklingen så är allt klart samtidigt.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!