Vet din kropp vad den behöver?

Vet din kropp vad den behöver?

Är hunger, törst och sug pålitliga signaler när det gäller att tala om vad vi behöver stoppa i oss? ”Nej” - har jag svarat i otaliga undervisnings- och kostrådgivningssituationer.

KATEGORI: Alla , Kvinna , Hälsa , Graviditet och amning

Jag demonstrerar studier som visar att i samband med idrottsutövande så väljer vi att dricka ungefär hälften (max två tredjedelar) av den vätska vi gör av med. Jag refererar till undersökningar som tyder på att kvinnor i uthållighetsidrott ofta är i kroniskt energiunderskott och uppger att de måste tvinga i sig mat för att kompensera för den omfattande energiförbrukningen.

Jag intygar att bara för att vi bränner fett så är det inte fett vi blir sugna på. Är suget efter en chokladkaka stort så beror det sannolikt inte på att din kropp är i behov av mättat fett och socker. Det tycks alltså saknas en biologisk befallning för vad vår kropp behöver. Det gör att vi måste ha kunskap om vad vi behöver och delvis äta disciplinerat.

Med denna vetskap, och omfattande kunskap om näringslära, har jag haft en mycket god kosthållning de senaste åren. Jag är noga med att se till att få i mig vad jag behöver. Men här är jag nu, gravid i åttonde månaden – en period i livet när jag trodde att jag skulle vara noggrannare än någonsin med vad jag stoppade i mig. Jag tänkte mig rikligt med fullkornsprodukter, baljväxter och gröna bladgrönsaker för att få i mig tillräckligt med folsyra som är extra viktigt under graviditeten.

Det är bara det att blotta tanken på fullkornsbröd och broccoli får det att vända sig i magen på mig. Jag har inget val annat än att kapitulera för kroppens signaler och avstå från det fiberrika. Att ignorera dessa signaler och äta disciplinerat är inte att tänka på!Tack och lov finns det folsyratillskott!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!