Vi äter hälsosammare och använder mer tillskott

Vi äter hälsosammare och använder mer tillskott

Idag äter nästan sex av tio svenskar tillskott i form av vitaminer och mineraler. Det innebär en ökning med 24 procent sedan 2010 enligt Konsumentföreningen Stockholm. 27 procent av dem som äter extra vitaminer och mineraler uppger att de gör det för att de anser sig inte få i sig tillräckligt via den vanliga kosten. Samtidigt ökar försäljningen av hälsosamma livsmedel under perioden 2010-2014. Bland annat så ökar nötter, fröer, baljväxter, fullkornsprodukter och bär liksom proteinrika livsmedel som kvarg och ägg.

Livsmedel som ökat väsentligt över perioden (Se rapporten http://www.konsumentforeningenstockholm.se/Pressrum/Rapporter/Mat-piller-och-pulver-pa-menyn/)

  • Keso och kvarg har ökat med 137 procent.
  • Kategorin ärtor, bönor och linser ökar, mest ökar torkade linser 38 procent.
  • Pumpakärnor ökar med 113 procent.
  • Frysta och färska helvegetariska produkter ökar med 37 procent.

Det finns idag ett stort intresse och en stark medvetenhet kring att äta näringsrikt. Frågan är om det är samma kategori människor som redan äter näringsrikt som också åter näringstillskott i form av vitaminer och mineraler. Mycket talar för det. 

I grannlandet Danmark ligger försäljningssiffrorna för kosttillskott högt över de man ser i övriga världen. I en studie på ca 55 000 Danskar, publicerad i majnumret av British Journal of Nutrition (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25940747), undersöktes sambandet mellan intaget av kosttillskott och livsstilen i övrigt. De som åt tillskott, 71 % av befolkningen hade en 16-17 % lägre risk för metabola sjukdomar, vilket tyder på en hälsosammare livsstil generellt.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!