Vitt eller mörkt bröd

Vitt eller mörkt bröd

Även om det var längesedan socialstyrelsen uppmuntrade den svenska befolkningen till 6-8 skivor bröd om dagen så är brödet ett viktigt inslag i de flestas kosthållning. Men vilket skall man egentligen välja bland fullkorn, surdeg och osötade varianter.

Sirapslimpans storhetstid är förbi och de flesta tycks vara varse att den inte är ett så hälsosamt alternativ. Sveriges mest sålda bröd är det mörka Lingongrova från Pågen, många tror att mörkt innebär nyttigt. När jag nyligen var i England fick jag frågan vid frukosten; ”White or brown bread dear?”. Är det verkligen färgen som avgör vilket bröd man skall välja?

Ett bröd bakat på vitt, raffinerat mjöl innehåller inte så mycket näring. Det beror på att man tagit bort skaldelarna i sädeskornet, de grova delarna där vitaminerna och mineralerna sitter.  När man gör det blir även fiberinnehållet lägre och det ger ett hastigare upptag och snabbare höjning av blodsockret. Som en följd sjunker blodsockret snabbt kort efteråt och dessa raffinerade produkter mättar dåligt. Många är medvetna om detta och väljer i kontrast till det ett mörkt bröd.

Mörkt blir brödet med mörk sirap, det behöver inte vara ett näringsrikare alternativ än det vita brödet. Pågens Lingongrova, Sveriges mest sålda bröd, innehåller t ex 9,5% sockerarter (jämför t ex med läsk som innehåller 10%).

Generellt blir ett bröd näringsrikare om det är bakat på grövre mjölsorter. Samtidigt sätter man ofta till mycket socker, russin eller torkad frukt i grovt bröd för att göra det saftigare, då de grova mjölsorterna lätt blir torra. Med nötter och frön blir ett bröd rikare på näring, liksom på energi, vilket gör att en skiva kan innehålla mer än dubbla energimängden jämfört med en annan. Det gör även att brödet ger en måttligare men mer varaktig blodsockerhöjning som mättar längre.

Surdegsjäsning är bra. Vid surdegsjäsning bryter man ner fytinsyra som normalt försvårar mineralupptaget. På så sätt kan mineralupptaget förbättras när en hämmande faktor minskar. Syrligheten ger även en viss positiv påverkan på blodsockerkurvan.

Välj därför gärna ett osötat fullkornsbröd, gärna surdegsjäst med nötter och frön för störst näringsutbyte och stabil blodsockerkurva. Färgen spelar ingen roll.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!